+48 91 43 48 106

Arcydzieło światowego repertuaru operowego – brawurowa hiszpańska ekspresja, poruszająca do głębi historia (miłosna) i genialna, rozpoznawalna przez wszystkich muzyka

  • Miejsce: Sala Główna
  • Czas trwania: ok. 3 h (jedna przerwa)

Opis

„Carmen“ – chyba nie ma na świecie opery, która budziłaby więcej skojarzeń, której echo słyszał każdy, przynajmniej w kręgu kultury europejskiej. To dzieło – ikona, dzieło – hasło. Historia wspaniałej, wolnej kobiety w momencie swego powstania budziła sprzeciw; pomysł, by główną bohaterką była zwykła Cyganka, która podejmuje decyzje dotyczące swojego życia tylko i wyłącznie w oparciu o własną wolę, okazał się zbyt rewolucyjny dla premierowej widowni. Pierwsze wystawienie opery w 1875 roku zakończyło się spektakularną klęską, ale już kolejne spektakle odwróciły złą passę. Zaczął się triumfalny pochód Carmen przez wszystkie sceny operowe świata. Zastanawia, co tak naprawdę przyciąga widzów: czy historia trójkąta miłosnego, czy intrygująca, hiszpańska sceneria, czy fantastyczne, znane wszystkim melodie, czy świetne libretto – autentycznie poruszająca, prawdziwa love story. Powodem może też być jedyna w swoim rodzaju bohaterka – jedna z pierwszych operowych feministek, kobieta, której sednem istnienia i najważniejszą życiową filozofią jest wolność. Carmen może być współczesną idolką – jest odważna, inteligentna, honorowa, wierna sobie, a przy okazji seksowna: doprawdy trudno wyobrazić sobie bardziej wybuchowy koktail! Być może w niej właśnie widzowie odnajdują swoje tęsknoty za prawdą, za wolnością, za niezależnością, za prawdziwą miłością – za tymi wszystkimi wielkimi słowami, których w codziennym życiu nie używamy, a za których obecnością niezmiennie tęsknimy. W tym właśnie można by dopatrywać się aktualności „Carmen“, bez względu na miejsce wystawiania, bez względu na czas, zawsze siła archetypicznych, prostych pojęć, niezwykła moc bohaterki, dziwne podobieństwo losów postaci do różnych znanych nam osób, a także prawdziwość scenicznych relacji i uczuć przekonuje; „Carmen“ niejako uwspółcześnia się sama. W naszym świecie wciąż są żołnierze tęskniący za kobietami, są kobiety, które wychodzą z pracy na przerwę na papierosa, są dzieci bawiące się w wojnę, są outsiderzy, romantycy, są pobożne dziewczyny z oazy i są sportowi idole. O nich chcemy opowiedzieć, w ich gorący, hiszpański świat chcemy się zanurzyć tak głęboko, jak głęboko mogą dotknąć nuty napisane przez Bizeta, tak daleko, jak daleko poprowadzić nas może prąd tej genialnej muzyki.

Zobacz trailer spektaklu:



Foto: M. Grotowski

program do ściągnięcia – Carmen


image
proj. plakatu Maciej Mizgalski
image
plan widowni

Carmen
Georges Bizet (1838–1875)

Opera w czterech aktach
Libretto: Henri Meilac, Ludovic Halevy wg. noweli Prospera Merimee

Prapremiera: 3 marca 1875 r.

Partner premiery:

Kierownictwo muzyczne Vladimir Kiradjiev
Reżyseria, scenografia Ewelina Pietrowiak
Kostiumy Katarzyna Nesteruk
Choreografia Artur Żymełka
Reżyseria świateł Łukasz Różewicz
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Przygotowanie chóru dziecięcego Agata Czekalińska
Współpraca muzyczna Franck Chastrusse Culumbier
Asystent reżysera Mirosław Kosiński
   
   
   

15.12.2018

Carmen Gosha Kowalinska
Don Jose Paweł Skałuba
Escamillo Janusz Lewandowski
Mikaela Joanna Tylkowska-Drożdż
Frasquita Sylwia Krzysiek
Mercedes Elwira Janasik
Dancairo Tomasz Łuczak
Remendado Piotr Zgorzelski
Zuniga Guillaume Dussau
Morales Michał Sobiech
   
  Chór, Balet i Orkiestra Opery na Zamku
  Chór Dziecięcy przy Operze na Zamku
   
Dyrygent Vladimir Kiradjiev
Inspicjent Maria Malinowska-Przybyłowicz

 

16.12.2018

Carmen Gosha Kowalinska
Don Jose Juan Pablo Dupré
Escamillo Janusz Lewandowski
Mikaela Lucyna Boguszewska
Frasquita Anna Farysej
Mercedes Elwira Janasik
Dancairo Paweł Wolski
Remendado Piotr Zgorzelski
Zuniga Guillaume Dussau
Morales Dawid Dubec
   
  Chór, Balet i Orkiestra Opery na Zamku
  Chór Dziecięcy przy Operze na Zamku
   
Dyrygent kurs dyrygencki
Inspicjent Maria Malinowska-Przybyłowicz