+48 91 43 48 106

Operowa wersja „Romea i Julii" niezwykle liryczna, subtelna i intymna.

  • Terminy:
    2020-02-14 19:00
  • Miejsce: Sala Główna
Ceny biletów: 45-110 zł

Opis

Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (…).

O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to „cztery duety miłosne z dodatkami". Duety są, bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (…).

Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (…).

Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (…). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na „The Globe" z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (…).

Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen.

Michał Znaniecki, reżyser


image
plan widowni

Romeo i Julia
Muzyka: Charles Gounod

Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira 

Światowa prapremiera - 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera - 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.

Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.

Dyrekcja Opery na Zamku w Szczecie zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach i repertuarze.


kierownictwo muzyczne:                     Jerzy Wołosiuk 

inscenizacja, rezyseria, kostiumy:      Michał Znaniecki 

scenografia:                                          Luigi Scoglio  

coreografia:                                           Elżbieta Pańtak
                                                               Grzegorz Pańtak 

Romeo                           Juan Noval Moro,
                                       Pavlo Tolstoy

Julia                                Anna Farysej
                                       Victoria Vatutina

Ojciec Laurenty            Andrew Robert Munn
                                       Aleksander Teliga

Mercutio                        Tomasz Łuczak 
                                       Christian Oldenburg

Stefano                          Lucyna Boguszewska 
                                   Michał Sławecki 

Kapulet                          Janusz Lewandowski 

Tybalt                             Maciej Komandera
                                        Paweł Wolski 

Gertruda                        Renata Dobosz

Parys                              Michał Sobiech 

Gregorio                        Dawid Dubec

Benvolio                         Piotr Zgorzelski 

Królowa Mab                 Jadwiga Krowiak 

 

Orkiestra, chór i balet Opery na Zamku 

 Dyrekcja Opery na Zamku w Szczecinie zastrzega sobie prawo do zmian w obsadach i repertuarze