+48 91 43 48 106

Jacek Jekiel

dyrektor Opery na Zamku

Urodzony w 1957 r., historyk i publicysta, samorządowiec, jeden z założycieli Północnej Izby Gospodarczej. W latach 2000−2001 wiceprezydent Miasta Szczecina, od 4.01.2013 r. dyrektor Wydziału Kultury, Nauki i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego, od 22.10.2013 r. pełniący obowiązki dyrektora Opery na Zamku w Szczecinie. 1. października 2014 roku powołany na dyrektora Opery na Zamku z kadencją na 5 lat.

Społecznik i działacz wielu organizacji pozarządowych, od 2010 r. wiceprezes Fundacji Bracia Mniejsi – niosącej pomoc bezdomnym zwierzętom.

Jerzy Wołosiuk

zastępca dyrektora ds. artystycznych Opery na Zamku

Urodził się w 1981 roku w Lublinie. W roku 2005 ukończył studia na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. F. Chopina, w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej prof. Szymona Kawalli (dyplom z wyróżnieniem). Umiejętności dyrygenckie rozwijał podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez Bruno Weila, Kurta Masura i Zoltána Peskó. Był stypendystą Prezydenta Miasta Lublina oraz Ministerstwa Kultury.

Dyrygował i współpracował z wieloma orkiestrami w kraju i za granicą. Jest fundatorem i prezesem Fundacji Operalnia, zajmującej się promocją muzyki klasycznej, ze szczególnym uwzględnieniem kameralnej opery współczesnej. Brał udział w międzynarodowych konkursach dyrygenckich w Orvieto, Spoleto (Włochy) oraz w Madrycie (Hiszpania). W 2010 r. był finalistą Międzynarodowego Konkursu dla Młodych Dyrygentów Operowych w Spoleto we Włoszech.

W latach 2006–2013 pracował w Operze Nova w Bydgoszczy, początkowo jako asystent dyrygenta, a później jako dyrygent. W Operze Nova poprowadził ponad 200 spektakli operowych, baletowych, operetkowych i musicalowych, m. in. „Trubadura” Verdiego, „Cyrulika sewilskiego” Rossiniego, „Napój miłosny” Donizettiego, „Czarodziejski flet” Mozarta, „Barona cygańskiego” Straussa, „Krainę uśmiechu” Lehara, „My Fair Lady” Loewego/Lernera, „Pana Twardowskiego” Różyckiego. Pod jego kierownictwem muzycznym odbyły się premiery opery baśniowej „Jaś i Małgosia” Humperdincka (2008 r.) oraz baletu „Sen nocy letniej” do muzyki Mendelssohna (2011 r.).

Od marca 2013 r. związany z Operą na Zamku w Szczecinie, początkowo jako kierownik muzyczny, a od października 2014 r. jako dyrektor artystyczny. Wraz z zespołem orkiestry Opery na Zamku nagrał płyty CD z muzyką Witolda Lutosławskiego do spektaklu baletowego „Ogniwa” oraz z „Alicją w Krainie Czarów” Przemysława Zycha. Prowadził następujące pozycje z repertuaru Opery na Zamku: „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego, „Robinson Crusoe” Offenbacha, „Zemsta nietoperza” Straussa, „Odcienie namiętności” – balet do muzyki de Falli i Szczedrina. Sprawował kierownictwo muzyczne nad premierami baletów „Ogniwa. Wieczór nowych choreografii do muzyki W. Lutosławskiego”, „Dzieje grzechu” do muzyki Karłowicza, „Alicja w Krainie Czarów” Przemysława Zycha (światowa prapremiera), „Polowanie na czarownice” Cathy Marston, Dziadek do orzechów Piotra Czajkowskiego, dziecięcej opery kameralnej Jerzego Kornowicza „Historia najmniej prawdopodobna” (światowa prapremiera), operetki „Hrabina Marica” Emmericha Kálmána oraz opery kameralnej „The Turn of the Screw (Dokręcanie śruby)” Benjamina Brittena (pierwsza polska inscenizacja).