Przejdź do treści

Charles Gounod

Romeo i Julia

Operowa wersja szekspirowskiego arcydzieła niezwykle liryczna, subtelna i intymna.
fot:
Piotr Gamdzyk
Terminy
Czas trwania
ok. 3 godz. 20 min
(w tym dwie przerwy)
Miejsce
Sala Główna
Ceny biletów

40-100 zł

Charles Gounod

Romeo i Julia

Premiera

14 / 02 / 2020
Opis

Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (...).

O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to "cztery duety miłosne z dodatkami". Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (...).

Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (...).

Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (...). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na "The Globe" z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (...).

Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen.
Michał Znaniecki, reżyser
 

Projekt plakatu na podstawie zdjęcia Tomasza Lazara

O spektaklu

Charles Gounod (1818-1893)
Romeo i Julia
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira 
Światowa prapremiera: 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera: 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.
Premiera obecnej realizacji: 14 lutego 2020.

Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne Franck Chastrusse Colombier
Inscenizacja, reżyseria, kostiumy Michał Znaniecki
Scenografia Luigi Scoglio
Choreografia Elżbieta Pańtak
Grzegorz Pańtak
Reżyser świateł Bogumił Palewicz
Adaptacja świateł Dariusz Albrycht
Przygotowanie chóru Małgorzata Bornowska
Asystent dyrygenta Mateusz Gwizdałła
Asystent reżysera Tadeusz Kabicz

 

Obsada
Romeo

Juan Noval-Moro (22.01), Pavlo Tolstoy (23.01)

Julia Anna Farysej (22.01), Victoria Vatutina (23.01)
Ojciec Laurenty Zbigniew Wunsch
Mercutio Tomasz Łuczak 
Stefano Michał Sławecki (22.01), Lucyna Boguszewska (23.01)
Kapulet Janusz Lewandowski
Tybalt Maciej Komandera (22.01)
Paweł Wolski (23.01)
Gertruda Renata Dobosz 
Parys Michał Sobiech 
Gregorio Dawid Dubec
Benvolio Piotr Zgorzelski (22.01), Marcin Scech (23.01)
Królowa Mab Jadwiga Krowiak
Dzieci Zofia Baran (22.01)
Jadwiga Przygoda (23.01)
Wojciech Pajestka 
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku  
   
Dyrygent Franck Chastrusse Colombier
Inspicjent Maria Malinowska-Przybyłowicz

 

Partnerzy

Partner premiery

Zrealizowano w oparciu o licencję udzieloną przez Operę Ślaską.