Direkt zum Inhalt

Robert Glumbek, Kevin O'Day

Świecie dziwny / Coming Together

Spektakl baletowy do muzyki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena, Frederica Rzewskiego
Dauer
ok. 1 godz. 40 min (w tym jedna przerwa)
Platz
Haupthalle
Kartenpreise

30-70 zł

Robert Glumbek, Kevin O'Day

Świecie dziwny / Coming Together

Die Premiere

02 / 07 / 2021
Beschreibung

"Muzyka to życiodajna siła".
Frederic Rzewski

(...) Wszyscy znamy te teksty, jest w nich taka siła, moc. Utwór Dziwny jest ten świat, w którym mowa o tym, jak człowiekiem gardzi człowiek, można uznać jako kwintesencję tego, co obserwujemy na świecie (…) Chciałbym, żeby wszystko skończyło się dobrze. Taką też mam nadzieję. Że wyjdziemy kiedyś  z konfliktów, dojrzejemy do akceptacji. „Że ludzi dobrej woli jest więcej” – jak śpiewał Niemen. (…) Jestem idealistą. Wierzę w ludzi. Żyję na co dzień w Kanadzie, w kraju, w którym doszło do wielkich zmian. Każdy człowiek jest tam sobą, tym, kim chce być. (…) Chciałbym żeby wszędzie tak było. W taki świat wierzę i mam nadzieję, że tym spektaklem dokładam do tego swoją małą cegiełkę.
Fragmenty wywiadu z choreografem Robertem Glumbkiem.
 

Projekt Coming Together opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy.
Fragment wypowiedzi choreografa Kevina O’Daya.

Coming Together i Attica to utwory skomponowane przez Frederica Rzewskiego. Wydane w 1974 roku, pozostają ponadczasowe. Poddawane są różnorodnym interpretacjom — zarówno muzycznym, jak i tanecznym. Opera na Zamku także podejmuje próbę przybliżenia publiczności tych przełomowych dzieł sztuki awangardowej, tłumacząc libretto na język polski (za zgodą kompozytora) po raz pierwszy w historii.

Katarzyna Huzar-Czub:
Możliwość przetłumaczenia tekstu, który posłużył za libretto Coming Together, to dla mnie zaszczyt. Przekład poetycki jest moim ulubionym rodzajem przekładu, musiałam jednak pamiętać o kontekście, w jakim ów utwór powstał. Melville napisał wiersz, nie zdając sobie z tego sprawy! To Frederic Rzewski, dzieląc zdania w specyficzny sposób, poszerzył nam, odbiorcom, pole do interpretacji. 
Przekład Attiki okazał się wyzwaniem. Proste zdanie okazało się zupełnie nieproste. Na szczęście tekst czyta Konrad Pawicki. Nie wypada się martwić!
 

Widownia jest ograniczona do 75% miejsc. Po wyczerpaniu tej puli do sprzedaży trafią pozostałe miejsca, które zgodnie z obostrzeniami, dostępne będą dla osób zaszczepionych, a kupno biletów możliwe będzie wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej. W oddzielnym komunikacie podamy datę uruchomienia do sprzedaży dodatkowych miejsc.

Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.

 

Projekt plakatu Agata Pełechaty na podstawie zdjęcia Ewy Podleckiej

About the show

Świecie dziwny

Piosenki: 

Pocałunki – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. M. Pawlikowska-Jasnorzewska / Karuzela z Madonnami – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. M. Białoszewski / Grande Valse Brillante – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. J. Tuwim / Niepewność – wyk. M. Grechuta, muz. J.K. Pawluśkiewicz, sł. A. Mickiewicz / Ocalić od zapomnienia, wyk. i muz. M. Grechuta, sł. K.I. Gałczyński / Dziwny jest ten świat – wyk., muz. i sł. C. Niemen / Zabawa w ciuciubabkę – wyk. i muz. C. Niemen, sł. J. Grań/ Obok nas – wyk. C. Niemen, muz. W. Piętowski, sł. J. Odrowąż / Niepotrzebni – wyk. C. Niemen, muz. M. Zimiński, sł. M. Gaszyński

Wykorzystano nagrania:
Ewa Demarczyk śpiewa piosenki Zygmunta Koniecznego ℗ 1963, 1967 Polskie Nagrania ℗© 2020 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Marek Grechuta – Złota Kolekcja vol. 1 i 2 ℗ 2008 © 2016 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Czesław Niemen – Złota Kolekcja ℗© 2000 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Niemen Sukces ℗© 2015 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company. Płyta wydana przy współpracy z Fundacją im. Czesława Niemena

Coming Together

Coming Together, Attica – muz. Frederic Rzewski

Theatre staff
Inscenizacja i choreografia:   
Świecie dziwny Robert Glumbek 
Coming Together Kevin O’Day
Kierownictwo muzyczne Coming Together Jerzy Wołosiuk
Scenografia i kostiumy  Tijana Jovanović
Reżyseria świateł  Dawid Karolak

 

Besetzung
Obsada ogólna  
Świecie dziwny  
  Nadine De Lumé
  Aleksandra Głogowska
  Emma McBeth
  Viridiana Hernandez Martinez
  Julia Safin
  Andrzej Śmiałek
  Jeppe Jakobsen
  Pedro Rizzi
  Paweł Wdówka
Coming Together  
  Chiara Belloni
  Nayu Hata
  Aleksandra Januszak
  Olga Kuźmina-Pietkiewicz
  Stéphanie Nabet
  Roger Bernad
  Patryk Kowalski
  Piotr Nowak
  Yu Yamani
   
   
głos Konrad Pawicki
saksofon Maciej Marcinkowski
altówka Edyta Hedzielska
wiolonczela Wojciech Jaworski
instrumenty perkusyjne Dominika Sobkowiak
fortepian cyfrowy Olga Bila
syntezator Olga Bilas
gitara basowa Bartosz Świątek
   
dyrygent Jerzy Wołosiuk
   
inspicjent Katarzyna Berowska

 

Partner

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca

Schutz personenbezogener Daten