Przejdź do treści

Robert Glumbek, Kevin O'Day

Świecie dziwny / Coming Together

Spektakl baletowy do muzyki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty, Czesława Niemena, Frederica Rzewskiego
fot:
Piotr Gamdzyk
Terminy
10/12/2022
-
19:00
sobota
11/12/2022
-
18:00
niedziela
13/01/2024
-
19:00
sobota
14/01/2024
-
18:00
niedziela
11/10/2024
-
11:00
piątek
Czas trwania
ok. 1 godz. 40 min (w tym jedna przerwa)
Miejsce
Sala Główna
Ceny biletów

40-80 zł

Robert Glumbek, Kevin O'Day

Świecie dziwny / Coming Together

Premiera

02 / 07 / 2021
Opis

W celu rezerwacji miejsc na spektakl szkolny dn. 11 października prosimy o kontakt pod nr 91 43 48 140.

 

Fascynujący spektakl taneczny ukazujący dwa zupełnie różne światy. W pierwszym przejmująca opowieść Roberta Glumbka do muzyki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty i Czesława Niemena, do tekstów, które wszyscy znamy, w których jest ogromna siła i moc. W drugim muzycy wykonają utwór Frederica Rzewskiego. Tekst libretta, przetłumaczony za zgodą kompozytora po raz pierwszy w historii na j. polski czyta aktor Konrad Pawicki, a niezwykłą choreografię dla baletu stworzył Kevin O’Day.

"Muzyka to życiodajna siła".
Frederic Rzewski

(...) Wszyscy znamy te teksty, jest w nich taka siła, moc. Utwór Dziwny jest ten świat, w którym mowa o tym, jak człowiekiem gardzi człowiek, można uznać jako kwintesencję tego, co obserwujemy na świecie (...) Chciałbym, żeby wszystko skończyło się dobrze. Taką też mam nadzieję. Że wyjdziemy kiedyś  z konfliktów, dojrzejemy do akceptacji. "Że ludzi dobrej woli jest więcej" – jak śpiewał Niemen. (...) Jestem idealistą. Wierzę w ludzi. Żyję na co dzień w Kanadzie, w kraju, w którym doszło do wielkich zmian. Każdy człowiek jest tam sobą, tym, kim chce być. (...) Chciałbym żeby wszędzie tak było. W taki świat wierzę i mam nadzieję, że tym spektaklem dokładam do tego swoją małą cegiełkę.
Fragmenty wywiadu z choreografem Robertem Glumbkiem.

Projekt Coming Together opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy.
Fragment wypowiedzi choreografa Kevina O'Daya.

Coming Together i Attica to utwory skomponowane przez Frederica Rzewskiego. Wydane w 1974 roku, pozostają ponadczasowe. Poddawane są różnorodnym interpretacjom – zarówno muzycznym, jak i tanecznym. Opera na Zamku także podjęła próbę przybliżenia publiczności tych przełomowych dzieł sztuki awangardowej, tłumacząc libretto na język polski (za zgodą kompozytora) po raz pierwszy w historii.

Katarzyna Huzar-Czub:
Możliwość przetłumaczenia tekstu, który posłużył za libretto Coming Together, to dla mnie zaszczyt. Przekład poetycki jest moim ulubionym rodzajem przekładu, musiałam jednak pamiętać o kontekście, w jakim ów utwór powstał. Melville napisał wiersz, nie zdając sobie z tego sprawy! To Frederic Rzewski, dzieląc zdania w specyficzny sposób, poszerzył nam, odbiorcom, pole do interpretacji. 
Przekład Attiki okazał się wyzwaniem. Proste zadanie okazało się zupełnie nieproste. Na szczęście tekst czyta Konrad Pawicki. Nie wypada się martwić!

 

Projekt plakatu Agata Pełechaty na podstawie zdjęcia Ewy Podleckiej

O spektaklu

Świecie dziwny

Piosenki: 

Pocałunki – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. M. Pawlikowska-Jasnorzewska / Karuzela z Madonnami – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. M. Białoszewski / Grande Valse Brillante – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. J. Tuwim / Niepewność – wyk. M. Grechuta, muz. J.K. Pawluśkiewicz, sł. A. Mickiewicz / Ocalić od zapomnienia, wyk. i muz. M. Grechuta, sł. K.I. Gałczyński / Dziwny jest ten świat – wyk., muz. i sł. C. Niemen / Zabawa w ciuciubabkę – wyk. i muz. C. Niemen, sł. J. Grań/ Obok nas – wyk. C. Niemen, muz. W. Piętowski, sł. J. Odrowąż / Niepotrzebni – wyk. C. Niemen, muz. M. Zimiński, sł. M. Gaszyński

Wykorzystano nagrania:
Ewa Demarczyk śpiewa piosenki Zygmunta Koniecznego ℗ 1963, 1967 Polskie Nagrania ℗© 2020 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Marek Grechuta – Złota Kolekcja vol. 1 i 2 ℗ 2008 © 2016 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Czesław Niemen – Złota Kolekcja ℗© 2000 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Niemen Sukces ℗© 2015 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company. Płyta wydana przy współpracy z Fundacją im. Czesława Niemena

Coming Together

Coming Together, Attica – muz. Frederic Rzewski

Realizatorzy
Inscenizacja i choreografia:   
Świecie dziwny Robert Glumbek 
Coming Together Kevin O'Day
Kierownictwo muzyczne Coming Together Jerzy Wołosiuk
Scenografia i kostiumy  Tijana Jovanović
Reżyseria świateł  Dawid Karolak

 

Obsada
Obsada ogólna  
Świecie dziwny

Nadine De Lumé 

  Aleksandra Głogowska  
  Emma McBeth  
  Martina Vanzetto 
  Julia Safin 
  Damiano Maffeis
  Giulio Refosco
  Alessandro Imperiali
  Paweł Wdówka
   
Coming Together

Chiara Belloni

  Aleksandra Januszak-Kacperska (11.10),
Rena Miyamoto (12.10) 
  Boglárka Novák 
  Leena Coulie (11.10), 
Suimu Kanai (12.10)
  Stéphanie Nabet
  Taiga Ueno
  Piotr Nowak
  Kazutora Komura
  Giuseppe Caracappa (11.10),
Ervin Szelepcsényi (12.10)
  So Hadano (11.10),
Álef Gabriel Carvalho (12.10)
   
głos Konrad Pawicki
saksofon Maciej Marcinkowski
altówka Edyta Prątnicka 
wiolonczela Wojciech Jaworski 
instrumenty perkusyjne Agata Kaszczyszyn
fortepian cyfrowy Olga Bila
syntezator Michał Landowski 
electric bass Marek Kwarta
   
Dyrygent Jerzy Wołosiuk
Inspicjentka Maria Malinowska-Przybyłowicz

      

Parafgraf
Partnerzy

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z "Funduszu Promocji Kultury" państwowego funduszu celowego, w ramach programu "Taniec", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu