40-80 zł
Robert Glumbek, Kevin O'Day
Świecie dziwny / Coming Together
Premiera
W celu rezerwacji miejsc na spektakl szkolny dn. 11 października prosimy o kontakt pod nr 91 43 48 140.
Fascynujący spektakl taneczny ukazujący dwa zupełnie różne światy. W pierwszym przejmująca opowieść Roberta Glumbka do muzyki Ewy Demarczyk, Marka Grechuty i Czesława Niemena, do tekstów, które wszyscy znamy, w których jest ogromna siła i moc. W drugim muzycy wykonają utwór Frederica Rzewskiego. Tekst libretta, przetłumaczony za zgodą kompozytora po raz pierwszy w historii na j. polski czyta aktor Konrad Pawicki, a niezwykłą choreografię dla baletu stworzył Kevin O’Day.
"Muzyka to życiodajna siła".
Frederic Rzewski
(...) Wszyscy znamy te teksty, jest w nich taka siła, moc. Utwór Dziwny jest ten świat, w którym mowa o tym, jak człowiekiem gardzi człowiek, można uznać jako kwintesencję tego, co obserwujemy na świecie (...) Chciałbym, żeby wszystko skończyło się dobrze. Taką też mam nadzieję. Że wyjdziemy kiedyś z konfliktów, dojrzejemy do akceptacji. "Że ludzi dobrej woli jest więcej" – jak śpiewał Niemen. (...) Jestem idealistą. Wierzę w ludzi. Żyję na co dzień w Kanadzie, w kraju, w którym doszło do wielkich zmian. Każdy człowiek jest tam sobą, tym, kim chce być. (...) Chciałbym żeby wszędzie tak było. W taki świat wierzę i mam nadzieję, że tym spektaklem dokładam do tego swoją małą cegiełkę.
Fragmenty wywiadu z choreografem Robertem Glumbkiem.
Projekt Coming Together opiera się na koncepcji dotyczącej realnego poczucia wspólnoty. Naszym zadaniem jest akceptacja faktu, iż jesteśmy częścią pewnej grupy. Czasem ludziom łatwo jest być razem, a czasem okazuje się to niemożliwe. Są osoby, z którymi nawiązujemy relacje lekko i bez trudu, ale spotykamy także ludzi, z którymi nie znajdujemy wspólnego języka. Współdziałanie nie zawsze się udaje. Wiemy jednak, że dążenie do zjednoczenia pozostaje najwyższą ludzką wartością. Ponadto, tworząc spektakl, pracujemy m.in. nad utworem Amerykanina o polskich korzeniach, sami będąc kreatywnymi przedstawicielami obu kultur: amerykańskiej i polskiej. Choreograficznie bazujemy zarówno na estetyce baletu współczesnego, jak i klasycznego. Nacisk na zróżnicowanie stylów tanecznych to zasługa samych tancerzy. Ta współpraca bardzo nas do siebie zbliżyła. Był to proces niezwykle osobisty zarówno dla choreografów, jak i dla tancerzy.
Fragment wypowiedzi choreografa Kevina O'Daya.
Coming Together i Attica to utwory skomponowane przez Frederica Rzewskiego. Wydane w 1974 roku, pozostają ponadczasowe. Poddawane są różnorodnym interpretacjom – zarówno muzycznym, jak i tanecznym. Opera na Zamku także podjęła próbę przybliżenia publiczności tych przełomowych dzieł sztuki awangardowej, tłumacząc libretto na język polski (za zgodą kompozytora) po raz pierwszy w historii.
Katarzyna Huzar-Czub:
Możliwość przetłumaczenia tekstu, który posłużył za libretto Coming Together, to dla mnie zaszczyt. Przekład poetycki jest moim ulubionym rodzajem przekładu, musiałam jednak pamiętać o kontekście, w jakim ów utwór powstał. Melville napisał wiersz, nie zdając sobie z tego sprawy! To Frederic Rzewski, dzieląc zdania w specyficzny sposób, poszerzył nam, odbiorcom, pole do interpretacji.
Przekład Attiki okazał się wyzwaniem. Proste zadanie okazało się zupełnie nieproste. Na szczęście tekst czyta Konrad Pawicki. Nie wypada się martwić!
Projekt plakatu Agata Pełechaty na podstawie zdjęcia Ewy Podleckiej
Świecie dziwny
Piosenki:
Pocałunki – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. M. Pawlikowska-Jasnorzewska / Karuzela z Madonnami – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. M. Białoszewski / Grande Valse Brillante – wyk. E. Demarczyk, muz. Z. Konieczny, sł. J. Tuwim / Niepewność – wyk. M. Grechuta, muz. J.K. Pawluśkiewicz, sł. A. Mickiewicz / Ocalić od zapomnienia, wyk. i muz. M. Grechuta, sł. K.I. Gałczyński / Dziwny jest ten świat – wyk., muz. i sł. C. Niemen / Zabawa w ciuciubabkę – wyk. i muz. C. Niemen, sł. J. Grań/ Obok nas – wyk. C. Niemen, muz. W. Piętowski, sł. J. Odrowąż / Niepotrzebni – wyk. C. Niemen, muz. M. Zimiński, sł. M. Gaszyński
Wykorzystano nagrania:
Ewa Demarczyk śpiewa piosenki Zygmunta Koniecznego ℗ 1963, 1967 Polskie Nagrania ℗© 2020 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Marek Grechuta – Złota Kolekcja vol. 1 i 2 ℗ 2008 © 2016 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Czesław Niemen – Złota Kolekcja ℗© 2000 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company / Niemen Sukces ℗© 2015 Warner Music Poland, A Warner Music Group Company. Płyta wydana przy współpracy z Fundacją im. Czesława Niemena
Coming Together
Coming Together, Attica – muz. Frederic Rzewski
Inscenizacja i choreografia: | |
Świecie dziwny | Robert Glumbek |
Coming Together | Kevin O'Day |
Kierownictwo muzyczne Coming Together | Jerzy Wołosiuk |
Scenografia i kostiumy | Tijana Jovanović |
Reżyseria świateł | Dawid Karolak |
Obsada ogólna | |
Świecie dziwny |
Nadine De Lumé |
Aleksandra Głogowska | |
Emma McBeth | |
Martina Vanzetto | |
Julia Safin | |
Damiano Maffeis | |
Giulio Refosco | |
Alessandro Imperiali | |
Paweł Wdówka | |
Coming Together |
Chiara Belloni |
Aleksandra Januszak-Kacperska (11.10), Rena Miyamoto (12.10) |
|
Boglárka Novák | |
Leena Coulie (11.10), Suimu Kanai (12.10) |
|
Stéphanie Nabet | |
Taiga Ueno | |
Piotr Nowak | |
Kazutora Komura | |
Giuseppe Caracappa (11.10), Ervin Szelepcsényi (12.10) |
|
So Hadano (11.10), Álef Gabriel Carvalho (12.10) |
|
głos | Konrad Pawicki |
saksofon | Maciej Marcinkowski |
altówka | Edyta Prątnicka |
wiolonczela | Wojciech Jaworski |
instrumenty perkusyjne | Agata Kaszczyszyn |
fortepian cyfrowy | Olga Bila |
syntezator | Michał Landowski |
electric bass | Marek Kwarta |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjentka | Maria Malinowska-Przybyłowicz |