Przejdź do treści

Piotr Czajkowski

Eugeniusz i Tatiana – Zakręt

na motywach "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego

Piotr Czajkowski

Eugeniusz i Tatiana – Zakręt

Premiera

06 / 03 / 2021
Opis


"Pobocze autostrady... Spotkania przy drodze kochanków. Ich pełne desperacji emocje i rozmowy... Kłótnie i wyznania miłości. Płacz za kierownicą, przydrożny papieros czy kawa... Współczesny pejzaż emocjonalny – skrzyżowany z poetycką i nostalgiczną przyrodą w tle... Zima, suche trawy, wiatr, mgły czy deszcz... Współczesny Oniegin. Pozbawiony XIX wiecznego konwenansu, pojedynków, niezbyt już aktualnego obowiązku wychodzenia za mąż.... Oniegin, z którego wypreparowujemy i poddajemy analizie jedynie najgłębsze uczucia jego głównych bohaterów. Ich zaskakująco ponadczasowe i tak dobrze nam znane burzliwe meandry – zakręty uczuć... Wzajemne, wieczne mijanie się, rozmijanie w miłości – niczym w Śnie nocy letniej Szekspira. Oniegin – filmowy, nam współczesny - bliższy?"

„Pomyślałam, że powrót do tej opery teraz, będzie jak otworzenie szuflady z drogocennymi pamiątkami. Namiastką normalności. (…) Ta opera da się skrócić tak, by jej nie „uszkodzić”, i by nie zrobić z niej tylko streszczenia. Poza skrótem libretta istnieje również jej inna wersja muzyczna – jest partytura rozpisana na zmniejszoną liczbę instrumentów. I właśnie dlatego uważam, że to dobry tytuł na przeprowadzenie tego naszego eksperymentu. Skrótów oper na ogół się przecież nie robi – ten nurt „wyzwoliła” epidemia. Do tej pory uważano to za świętokradztwo”.
Pia Partum, reżyser

Premiera dostępna będzie również online. Dostęp do spektaklu jest płatny, ale Państwu pozostawiamy wybór kwoty, 10, 20 lub 50 zł.

Bilety na spektakle w teatrze są w jednej cenie 30 zł/os. W sprzedaży są miejsca nienumerowane z ograniczeniem do 50% miejsc na widowni. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.

Projekt plakatu: Agata Pełechaty

O spektaklu


Muzyka: Piotr Czajkowski (1840-1893), Eugeniusz Oniegin - fragmenty, wersja kameralna Johna Longstaffa
Libretto: Piotr Czajkowski, Konstanty Szyłowski na podstawie poematu Aleksandra Puszkina.

Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Reżyseria, koncepcja kostiumów, koncepcja scenografii Pia Partum
Reżyseria światła, projekcje multimedialne Wojciech Puś
Ruch sceniczny Agnieszka Dmochowska-Sławiec
Asystent dyrygenta  Mateusz Gwizdałła
Obsada
Tatiana

Joanna Tylkowska-Drożdż
Lucyna Boguszewska

Olga Sandra Klara Januszewska
Eugeniusz Oniegin Tomasz Łuczak
Leński 

Paweł Wolski
Pavlo Tolstoy   

Gremin  Janusz Lewandowski
   
Soliści Orkiestry Opery na Zamku:  
I skrzypce Danuta Organiściuk
II skrzypce Aleksandra Głowacz
altówka Edyta Hedzielska
wiolonczela Wojciech Jaworski
klarnet Jarosław Sroka
waltornia Miłosz Żurawicz
fortepian Olga Bila
   
Dyrygent  Jerzy Wołosiuk
Inspicjent Katarzyna Berowska