30 zł
Piotr Czajkowski
Eugeniusz i Tatiana – Zakręt
Premiera
"Pobocze autostrady... Spotkania przy drodze kochanków. Ich pełne desperacji emocje i rozmowy... Kłótnie i wyznania miłości. Płacz za kierownicą, przydrożny papieros czy kawa... Współczesny pejzaż emocjonalny – skrzyżowany z poetycką i nostalgiczną przyrodą w tle... Zima, suche trawy, wiatr, mgły czy deszcz... Współczesny Oniegin. Pozbawiony XIX wiecznego konwenansu, pojedynków, niezbyt już aktualnego obowiązku wychodzenia za mąż.... Oniegin, z którego wypreparowujemy i poddajemy analizie jedynie najgłębsze uczucia jego głównych bohaterów. Ich zaskakująco ponadczasowe i tak dobrze nam znane burzliwe meandry – zakręty uczuć... Wzajemne, wieczne mijanie się, rozmijanie w miłości – niczym w Śnie nocy letniej Szekspira. Oniegin – filmowy, nam współczesny – bliższy?"
"Pomyślałam, że powrót do tej opery teraz, będzie jak otworzenie szuflady z drogocennymi pamiątkami. Namiastką normalności. (...) Ta opera da się skrócić tak, by jej nie "uszkodzić", i by nie zrobić z niej tylko streszczenia. Poza skrótem libretta istnieje również jej inna wersja muzyczna – jest partytura rozpisana na zmniejszoną liczbę instrumentów. I właśnie dlatego uważam, że to dobry tytuł na przeprowadzenie tego naszego eksperymentu. Skrótów oper na ogół się przecież nie robi – ten nurt "wyzwoliła" epidemia. Do tej pory uważano to za świętokradztwo".
Pia Partum, reżyser
Widownia jest ograniczona do 50% miejsc. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.
W związku z wydarzeniem biletowanym 19 czerwca na dziedzińcu Zamku Książąt Pomorskich, dla Widzów opery uruchomione zostanie przejście boczne biegnące od ul. Korsarzy wzdłuż szczytu skarpy do wejścia F. Obsługa widowni wskaże drogę.
![](/sites/default/files/2021-03/zakret-plakat-www-pelechaty-bezdaty-zaiks.jpg)
Projekt plakatu: Agata Pełechaty
Muzyka: Piotr Czajkowski (1840-1893), Eugeniusz Oniegin - fragmenty, wersja kameralna Johna Longstaffa
Libretto: Piotr Czajkowski, Konstanty Szyłowski na podstawie poematu Aleksandra Puszkina.
Licencja na wystawienie utworu została wydana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS
Reżyseria, koncepcja kostiumów, koncepcja scenografii | Pia Partum |
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Reżyseria światła, projekcje multimedialne | Wojciech Puś |
Ruch sceniczny | Agnieszka Dmochowska-Sławiec |
Asystent dyrygenta | Mateusz Gwizdałła |
Korepetytorzy solistów | Olga Bila, Olga Bilas |
Eugeniusz Oniegin |
Tomasz Łuczak |
Tatiana | Lucyna Boguszewska (19.06), Joanna Tylkowska-Drożdż (20.06) |
Leński | Paweł Wolski |
Olga |
Sandra Klara Januszewska |
Gremin | Janusz Lewandowski |
Soliści Orkiestry Opery na Zamku: | |
I skrzypce | Danuta Organiściuk |
II skrzypce | Aleksandra Głowacz |
altówka | Edyta Hedzielska |
wiolonczela | Wojciech Jaworski |
klarnet | Jarosław Sroka |
waltornia | Miłosz Żurawicz |
fortepian | Olga Bila |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjent | Katarzyna Berowska |