wstęp na zaproszenia
Franz Lehár
Kraina uśmiechu
Drodzy Widzowie,
informujemy, że ze względu na obowiązujące od 15 grudnia br. obostrzenia i limity miejsc, możemy prowadzić dystrybucję biletów dla osób z certyfikatami COVID-19 (certyfikaty dot. szczepień lub przebytej infekcji COVID-19 lub wykonania testu na obecność SARS-CoV-2). Osoba, która zajmie wskazane na bilecie miejsce zobowiązuje się posiadać jeden z ww. certyfikatów podczas wydarzenia w postaci możliwej do weryfikacji za pomocą aplikacji Skaner Certyfikatów COVID, by przedstawić go do ewentualnej kontroli stosownym służbom. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.
Wydarzenie przygotowane z okazji 65-lecia teatru.
Zapraszamy na wersję koncertową operetki Franza Lehára Kraina uśmiechu. Tytuł ten rozpoczął działalność teatru muzycznego w powojennym Szczecinie i był pierwszą premierą wystawioną na deskach ówczesnej operetki szczecińskiej.
W 1956 r. grupa entuzjastów z Jackiem Nieżychowskim na czele powołała do życia Towarzystwo Miłośników Teatru Muzycznego. W październiku tego roku powstał pierwszy w polskim Szczecinie zawodowy teatr muzyczny pod nazwą Operetka Szczecińska Towarzystwa Miłośników Teatru Muzycznego. 25 stycznia 1957 r. w Domu Kultury Zjednoczenia Budownictwa Miejskiego przy ul. Bohaterów Warszawy wystawiono pierwszą premierę - operetkę Kraina uśmiechu Franza Lehára z gościnnym udziałem solistów Operetki Gliwickiej oraz muzyków filharmonii szczecińskiej.
Kraina uśmiechu jest operetką wyjątkową. Nie brakuje jej komizmu i spojrzenia na świat z życzliwym przymrużeniem oka, ale wątek główny libretta pozostaje poważny i realistyczny, a do tego - jak najbardziej na czasie. Pointa historii brzmi następująco: miłość Europejki i chińskiego księcia, mimo swojej siły i szczerości, nie może się spełnić ze względu na kulturowe różnice. Miłość przegrywa z konfliktem wartości, którymi w życiu kierują się zakochani Liza i Su Czong. Co smutniejsze, łzy z serca płynące głównego bohatera przysłonięte zostają maską uśmiechu, bez względu na wszystko. Mamy więc do czynienia z melodramatem, w którym nie ma radosnego zakończenia. Zakochani protagoniści nie spędzą razem w szczęściu reszty swoich dni. Ale też nie ma z tego powodu tragedii, bo zakończenie operetki pozostawia nas z nadzieją, że "jeszcze będzie przepięknie". Wybór między lojalnością tradycji, racją stanu a racją serca okazuje się dla Su Czonga trudny. Gdyby jednak Liza i Su Czong zdecydowali się desperacko walczyć o uczucie, ich dramat byłby dużo większy.
Łatwiej opowiedzieć o niespełnionym uczuciu, skupiając się na powadze tematu, wspieranym przez szlachetność muzyki Lehára. Łatwiej pójść w stylistykę operową, grać na serio, ścinając wątki komiczne i groteskowe. Ale ciekawiej jest przypiąć uśmiech smutnej bajce i koncentrując się na wątkach zabawnych, wydobyć z rzewnych nut maksimum komizmu. W końcu o każdej rzeczy można opowiedzieć na wesoło lub na smutno. Bądźmy roześmiani, nawet jeśli rzeczywistość nas nie rozpieszcza. Patrzmy na jasne strony życia, a Krainę Uśmiechu wyczarujemy sobie sami.
Natalia Babińska, reżyser
Franz Lehár (1870-1948)
Kraina uśmiechu wersja koncertowa
Libretto: Ludwig Herzer i Fritz Löhner-Beda, wg pomysłu Victora Leona
Przekład: Krystyna Chudowolska, Lech Terpiłowski, Tadeusz Janicki
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Reżyseria i adaptacja | Natalia Babińska |
Scenografia, kostiumy, wizualizacje | Zuzanna Grzegorowska |
Liza | Joanna Tylkowska-Drożdż |
Książę Su Czong | Łukasz Załęski |
Narrator / Gustaw von Pottenstein | Aleksander Kunach |
Mi | Yana Hudzovska |
Czang | Janusz Lewandowski |
Baron Ferdynand von Lichtenfels | Janusz Lewandowski |
Baronowa Hardegg | Małgorzata Kieć |
Gubernator | Piotr Urban |
Bubi | Kateryna Tsebriy |
Koko | Maria Krahel |
Kamerdyner | Dariusz Hibler |
Sekretarz Pi-Pi | Wiesław Łągiewka |
Narzeczone księcia Su Czonga | Tetiana Bilchak, Maria Krahel, Kateryna Tsebriy, Aleksandra Wojtachnia |
Orkiestra i chór Opery na Zamku | |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjent | Maria Malinowska-Przybyłowicz |