Przejdź do treści

Karol Szymanowski

Król Roger

Jedno z największych arcydzieł muzycznych XX wieku.
fot:
Piotr Nykowski
Terminy
17/12/2022
-
19:00
sobota
18/12/2022
-
18:00
niedziela
25/05/2024
-
19:00
sobota
Spektakl przeniesiony
26/05/2024
-
18:00
niedziela
Spektakl przeniesiony
Czas trwania
ok. 2 godz. (w tym jedna przerwa)
Miejsce
Sala Główna
Ceny biletów

40-95 zł

Karol Szymanowski

Król Roger

Premiera

14 / 05 / 2022
Opis

Król Roger Karola Szymanowskiego to nadzwyczajne muzyczne wydarzenie.
Z powodu wartości artystycznych nazywany jest jednym z największych arcydzieł XX wieku i najbardziej znaną polską operą. Jest operą, oratorium i misterium jednocześnie. Realizowany przez najbardziej uznanych dyrygentów i reżyserów, zachwyca na scenach operowych niemal całego świata.
Jest też ogromnym wyzwaniem, które podjęliśmy po raz pierwszy w historii naszego teatru a okazją stał się jubileusz 65-lecia szczecińskiej opery.
Dzieło wystawiamy w licznej obsadzie. Obok solistów, orkiestry, baletu i chóru Opery na Zamku występują gościnni soliści i połączone chóry.

Partytura Szymanowskiego jest określana jako dzieło niezwykłe, oryginalne, o poetyckiej symbolice, mieniące się bogactwem pomysłów i oszałamiające dźwiękami. Libretto oparte na legendzie o sycylijskim królu Rogerze II opowiada o konflikcie pomiędzy rozumem a zmysłowością. Postaramy się zgłębić umysł i duszę króla Rogera w inscenizacji, którą trzeba zobaczyć.
Dlatego nie może Państwa zabraknąć!

Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. „Król Roger” otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

„Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego. 
To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.

Rafał Matusz, reżyser

Projekt plakatu: Adam Żebrowski, fot. Tomasz Lazar

O spektaklu

Karol Szymanowski (1882-1937)
Król Roger
Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz, Karol Szymanowski 
Prapremiera: 19 czerwca 1926, Teatr Wielki w Warszawie

Wykonania odbywają się z materiałów i za zgodą wydawnictwa Universal Edition A. G. 

Realizatorzy
Kierownictwo muzyczne Jerzy Wołosiuk
Reżyseria Rafał Matusz 
Scenografia Mariusz Napierała 
Kostiumy Zuzanna Kubicz
Choreografia Robert Przybył
Projekcje multimedialne              Zachariasz Jędrzejczyk i Veranika Siamionava  
Współpraca muzyczna                 Grzegorz Brajner
Przygotowanie chóru Opery na Zamku         Małgorzata Bornowska
Przygotowanie chóru Theater Vorpommern   Csaba Grünfelder
Przygotowanie Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki”     Grzegorz Handke
Asystent kostiumografa Alina Szubstarska
Korepetytorzy solistów                Olha Bila, Olha Bilas

 

Obsada
Roger     Rafał Pawnuk
Pasterz Pavlo Tolstoy
Roksana Ewa Tracz (9.11),
Joanna Tylkowska-Drożdż (10.11)
Edrisi     Tomasz Madej (9.11),
Paweł Wolski (10.11)
Archiereios Janusz Lewandowski
Diakonissa Małgorzata Zgorzelska
   
solo sopranowe Tetiana Bilchak (9.11),
Marzena Wiencis-Mamrot (10.11)
solo tenorowe Ruslan Bilchak (9.11),
Marcin Scech (10.11)
   
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie  
Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki”  
   
Dyrygent Jerzy Wołosiuk
Inspicjentka Maria Malinowska-Przybyłowicz

 

Parafgraf
Trailer
Wideo

O "Królu Rogerze" rozmowa z Jackiem Jekielem, dyrektorem Opery na Zamku w Szczecinie

„Król Roger” making of
Partnerzy

Projekt dofinansowano przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Patron medialny

Partner medialny premiery

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca