Karol Szymanowski
Król Roger
Premiera
Król Roger Karola Szymanowskiego to nadzwyczajne muzyczne wydarzenie.
Z powodu wartości artystycznych nazywany jest jednym z największych arcydzieł XX wieku i najbardziej znaną polską operą. Jest operą, oratorium i misterium jednocześnie. Realizowany przez najbardziej uznanych dyrygentów i reżyserów, zachwyca na scenach operowych niemal całego świata.
Jest też ogromnym wyzwaniem, które podjęliśmy po raz pierwszy w historii naszego teatru a okazją stał się jubileusz 65-lecia szczecińskiej opery.
Dzieło wystawiamy w licznej obsadzie. Obok solistów, orkiestry, baletu i chóru Opery na Zamku występują gościnni soliści i połączone chóry.
Partytura Szymanowskiego jest określana jako dzieło niezwykłe, oryginalne, o poetyckiej symbolice, mieniące się bogactwem pomysłów i oszałamiające dźwiękami. Libretto oparte na legendzie o sycylijskim królu Rogerze II opowiada o konflikcie pomiędzy rozumem a zmysłowością. Postaramy się zgłębić umysł i duszę króla Rogera w inscenizacji, którą trzeba zobaczyć.
Dlatego nie może Państwa zabraknąć!
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. „Król Roger” otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.
„Król Roger" jest ewenementem. Nic wcześniej i nic później takiego nie powstało. Jest fenomenem. Powstał w latach 20-tych XX wieku. To czas względnego pokoju po I wojnie światowej (...). W przeciągu tego dziesięciolecia powstało mnóstwo nowatorskich dzieł, swoboda tworzenia bez lęków o świat przynosiła efekty. I na fali tej swobody myśli, pracy nad rozwojem samoświadomości, doskonalenia powstało dzieło Szymanowskiego.
To opera metafizyczna, opowiadająca o przemianie, o najgłębszej psychologicznej mocy. To także intensywne dotknięcie mistyczne, praca z absolutem, misteryjna historia człowieka i jego rozumienia wolności, budowania siebie na nowo. To historia złamania starego porządku i wkroczenia nowego. Czy dobrego? Czy budującego? Czy absolutna wolność istnieje? Co dzieje się z nami, jeśli wszystko wolno, wszystko możemy?
Ta opowieść jest przestrogą przed stawianiem człowieka na postumencie absolutu, ale także egzystencjalna perspektywa, że to właśnie on sam stoi na początku i końcu drogi, że nie ma nic więcej. Król Roger otwiera epokę antropocentryzmu, wyraża nasz kryzys i przeczucie duchowej katastrofy.
Rafał Matusz, reżyser
Projekt plakatu: Adam Żebrowski, fot. Tomasz Lazar
Karol Szymanowski (1882-1937)
Król Roger
Opera w trzech aktach
Libretto: Jarosław Iwaszkiewicz, Karol Szymanowski
Prapremiera: 19 czerwca 1926, Teatr Wielki w Warszawie
Wykonania odbywają się z materiałów i za zgodą wydawnictwa Universal Edition A. G.
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Reżyseria | Rafał Matusz |
Scenografia | Mariusz Napierała |
Kostiumy | Zuzanna Kubicz |
Choreografia | Robert Przybył |
Projekcje multimedialne | Zachariasz Jędrzejczyk i Veranika Siamionava |
Współpraca muzyczna | Grzegorz Brajner |
Przygotowanie chóru Opery na Zamku | Małgorzata Bornowska |
Przygotowanie chóru Theater Vorpommern | Csaba Grünfelder |
Przygotowanie Szczecińskiego Chóru Chłopięcego „Słowiki” | Grzegorz Handke |
Asystent kostiumografa | Alina Szubstarska |
Korepetytorzy solistów | Olha Bila, Olha Bilas |
Roger | Rafał Pawnuk |
Pasterz | Pavlo Tolstoy |
Roksana | Ewa Tracz (9.11), Joanna Tylkowska-Drożdż (10.11) |
Edrisi | Tomasz Madej (9.11), Paweł Wolski (10.11) |
Archiereios | Janusz Lewandowski |
Diakonissa | Małgorzata Zgorzelska |
solo sopranowe | Tetiana Bilchak (9.11), Marzena Wiencis-Mamrot (10.11) |
solo tenorowe | Ruslan Bilchak (9.11), Marcin Scech (10.11) |
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku w Szczecinie | |
Szczeciński Chór Chłopięcy „Słowiki” | |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjentka | Maria Malinowska-Przybyłowicz |