Antonio Vivaldi i inni, Cathy Marston
OPERAcja STUDENT Polowanie na czarownice
Premiera
W ramach OPERAcji STUDENT prezentujemy nasze najciekawsze i doceniane przez krytyków i publiczność spektakle. Przy okazji staramy się przybliżyć wszystkie gatunki, jakie prezentujemy na naszej scenie organizując ciekawy wstęp do spektaklu w wykonaniu twórców i spotkanie z artystami po zakończeniu widowiska.
Balet "Polowanie na czarownice" powstał na kanwie historii Anny Göldi, poddanej brutalnym torturom i straconej w XVIII-wiecznej Szwajcarii za uprawianie czarów. Choreografii towarzyszy muzyka epoki baroku, w tym fragmenty Czterech pór roku Vivaldiego, a także tekst dramatyczny.
Annamiggeli Tschudi zmarła w 1810 r., prawdopodobnie w polskiej części Ukrainy, z dala od rodzinnej miejscowości Glarus w Szwajcarii, gdzie cieszyła się niecodzienną sławą: gdy miała osiem lat, zatrudniona w jej domu rodzinnym pokojówka Anna Göldi rzekomo rzuciła na nią urok. Kiedy pewnego dnia w jej szklance z mlekiem znaleziono igły i gwoździe uznano, że Göldi włożyła je tam w złym zamiarze. Göldi natychmiast odprawiono, jednakże wkrótce Annamiggeli zaczęła wymiotować igłami i kuleć. W przekonaniu, że Göldi użyła czarów, aby w ten sposób zemścić się, wysłano za nią grupę poszukiwawczą, sprowadzono z powrotem do Glarus i zmuszono do ?uleczenia? Annymiggeli ? czym dowiodła ona swojej winy. Rzeczywiście, u Annamiggeli doszło do pewnej poprawy zdrowia, a Göldi w następstwie tego poddano torturom i stracono.
Kto jest winny a kto nie w tej straszliwej historii? Kto zgrzeszył przeciwko komu? Czy ?żywi? mają prawo osądzać zmarłych?
"Premiera zachwyciła publiczność, która spektakl oglądała w niezwykłym napięciu, które potem "odreagowała" długą owacja na stojąco."
~Gazeta Wyborcza
"Duet Anny Göldi z dr. Tschudi był szczególni zmysłowy, z płynnymi podniesieniami i momentami potężnej bliskości, które rzeczywiwiście mogłyby zachwiać spokojem każdego ogniska domowego."
~Dance Europe
Polowanie na czarownice
Cathy Marston
balet
Scenariusz Cathy Marston, Edward Kemp
Tekst dramatyczny Edward Kemp
Muzyka Antonio Vivaldi, Giuseppe Tartini, Tomaso Albinoni, Giuseppe Valentini, Henrico Albicastro
Premiera 16 kwietnia 2016 r.
Choreografia | Cathy Marston |
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Scenografia | Jann Messerli |
Kostiumy | Catherine Voeffray |
Współpraca choreograficzna | Jenny MacGregor |
Reżyseria świateł | Dawid Karolak |
Polski przekład tekstu | Marek Ruszczyński |
Asystent choreografa (wznowienie) | Clemmie Sveaas |
Tancerze | |
Anna Göldi | Christina Janusz |
Doktor Johann Tschudi | Paweł Wdówka |
Elsbeth Tschudi | Ksenia Naumets |
Annamiggeli Tschudi(dziecko) | Karolina Cichy-Szromnik |
Rodzeństwo Annymiggeli | Żaneta Bagińska, Nayu Hata, Patryk Kowalski, Pedro Rizzi |
Pielęgniarki, Mieszkańcy Glarus | Klaudia Batista, Stephanie, Nabet, Roger Bernad, Vladyslav Golovchuk, Łukasz Przespolewski, Maxim Yasinski |
Aktorka | |
Annamiggeli Tschudi (dorosła) | Beata Niedziela |
Skrzypce solo | Marcin Sochan |
Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie | |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjentki | Katarzyna Berowska, Maria Malinowska-Przybyłowicz |