40-100 zł
Ruggero Leoncavallo, Giacomo Puccini
Pajace / Gianni Schicchi
Premiera
Pajace R. Leoncavalla to jedna z najbardziej poruszających oper. Napisana została pod koniec XIX wieku. To opowieść o wielkich namiętnościach: zawiedzionej miłości, zdradzie, zazdrości. W obecnej realizacji widzowie stają się uczestnikami podwójnego teatru – tego, który przyszli obejrzeć, i tego, który za chwilę odegra wędrowna trupa aktorska. Ujrzymy zakulisowy świat sceny z ciągłą zmianą dekoracji i kostiumów oraz aktorów wychodzących z ról i obnażających prawdziwe oblicza skrywane pod maską.
W powstałej na początku XX wieku operze Gianni Schicchi G. Pucciniego odnajdziemy ludzkie wady oraz przywary przerysowane i wyolbrzymione jak w krzywym zwierciadle. Przedstawiona historia wydarzyła się naprawdę w średniowiecznej Florencji. Libretto opisuje relacje rodzinne w obliczu śmierci zamożnego mieszczanina i próbę przejęcia spadku przez chciwych krewnych. Zręczny fortel pociągnie lawinę komicznych zdarzeń, które poprzez satyrę i groteskę zdemaskują obłudę, fałsz i pazerność skupionych wokół umierającego bliskich. W tej operze śmiech będzie najlepszym nauczycielem.
Pajace i Gianni Schicchi łączą wielkie namiętności kierujące życiem i postępowaniem ludzi. Łączy je także żywioł teatru, w którym widzowie są nie tylko obserwatorami, ale również uczestnikami zdarzeń. W szczecińskiej inscenizacji w jednej z ról wystąpi... widz wybrany spośród publiczności.
"Słychać, jak odbiorcy pytają siebie nawzajem: czy zaczęła się przerwa, czy przedstawienie nadal trwa. Z tym pytaniem Znaniecki pozostawi nas już na zawsze".
~Dziennik Teatralny
"Gianni Schicchi to nie tylko zespołowy popis wokalny, ale i aktorski, o niezwykłej sile komicznej, której zresztą nie zabrakło też w niektórych scenach z Pajaców".
~Więź
Projekt plakatu: Rafał Olbiński
Ruggero Leoncavallo (1857-1919)
Pajace (I Pagliacci)
Opera w dwóch aktach z prologiem
Libretto: Ruggero Leoncavallo
Prapremiera: 21 maja 1892 r., Teatro del Verme, Mediolan
Giacomo Puccini (1858-1924)
Gianni Schicchi
Opera werystyczna w jednym akcie
Libretto: Giovacchino Forzano
Prapremiera: 14 grudnia 1918 r., Metropolitan Opera, Nowy Jork
Oryginalna wersja językowa z polskimi i niemieckimi napisami.
Premiera obecnej realizacji: 9 marca 2019 r.
Kierownictwo muzyczne | Vladimir Kiradjiev |
Reżyseria | Michał Znaniecki |
Scenografia | Luigi Scoglio |
Kostiumy | Adam Królikowski |
Reżyseria świateł | Dawid Karolak |
Choreografia | Damian Malvacio |
Przygotowanie chóru | Małgorzata Bornowska |
Przygotowanie chóru dziecięcego | Katarzyna Berowska |
Asystent dyrygenta | Kuba Wnuk, Svetlomir Zlatkow |
Asystent reżysera | Anita Maszczyk, Katarzyna Kubińska |
Asystent scenografa | Waldemar Andrzejak |
Pajace | |
Canio |
Alexander Schulz |
Nedda | Joanna Tylkowska-Drożdż (2.04), Lucyna Boguszewska (3.04) |
Tonio | Łukasz Klimczak |
Silvio | Tomasz Łuczak |
Beppo | Pavlo Tolstoy |
Kompan 1 | Marcin Scech |
Kompan 2 | Dawid Safin |
Syn Cania | Marcin Zymek |
Giani Schicchi | |
Gianni Schicchi | Łukasz Klimczak |
Lauretta | Lucyna Boguszewska (2.04), Victoria Vatutina (3.04) |
Zita | Elżbieta Kaczmarzyk-Janczak |
Rinuccio | Pavlo Tolstoy |
Gherardo | Marcin Scech (2.04), Piotr Zgorzelski (3.04) |
Nella | Monika Korybalska |
Gherardino | Marcin Zymek |
Betto di Signa | Dawid Dubec |
Simone | Janusz Lewandowski (2.04), Michał Sobiech (3.04) |
Marco | Paweł Wolski |
Ciesca | Sandra Klara Januszewska |
Mistrz Spineloccio | Tomasz Łuczak |
Messer Amantio di Nicolao | Tomasz Łuczak |
Pinellino, Guccio | Dawid Safin |
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku | |
Dyrygent | Vladimir Kiradjiev |
Inspicjent | Maria Malinowska-Przybyłowicz |