Witold Lutosławski
Piosenki nie tylko dla dzieci
Nowe oblicze Doroty Miśkiewicz, zespołu Kwadrofonik i wielkiego mistrza polskiej kompozycji Witolda Lutosławskiego.
Koncert dla najmłodszych będzie podróżą do świata magicznych dźwięków, a dla tych, którzy już słabo pamiętają swoje przedszkola jest powrotem do czasów, gdy wyobraźnia była nieograniczoną siłą, a bajki zawsze kończyły się dobrze.
Witold Lutosławski
Wybitny polski kompozytor ma w swoim dorobku również utwory pisane dla najmłodszych, w tym także piosenki do znanych wszystkim dzieciom wierszy Juliana Tuwima. Stały się one pretekstem do spotkania jednej z najciekawszych polskich wokalistek jazzowych – Doroty Miśkiewicz i niezwykłego zespołu – Kwadrofonik, znanego z twórczych opracowań muzyki tradycyjnej, klasycznej oraz znakomitych interpretacji muzyki współczesnej.
Ich interpretacje piosenek Lutosławskiego pisanych do tekstów Tuwima są barwne, nowoczesne i realizowane w całości na akustycznych instrumentach.
Prezentowane podczas koncertu utwory, mające często formę zabawnych, rymowanych opowiastek bawią i uczą najmłodszych, są dla nich podróżą do magicznych dźwięków wydobywanych z kilkudziesięciu instrumentów (m.in. marimby, ksylofonu, cajonu, cymbałów, udu, kalimby, gongów). Dorosłym odbiorcom koncert daje natomiast możliwość poznania typowej dla Lutosławskiego, nowoczesnej i złożonej harmonii, jest powrotem do czasów, gdy wyobraźnia była nieograniczoną siłą, a bajki zawsze kończyły się dobrze.
Elementem uatrakcyjniającym koncert są wizualizacje artystki Jago VJ, zwyciężczyni najważniejszego w Polsce konkursu sztuki VJ-skiej, Videozone VJ Contest.
Dorota Miśkiewicz
Absolwentka klasy skrzypiec warszawskiej Akademii Muzycznej pochodzi ze znanej muzycznej rodziny Miśkiewiczów (tata Henryk – wybitny saksofonista jazzowy, brat Michał – perkusista).
Od roku 1994 współpracuje z Włodzimierzem Nahornym – jazzmanem, saksofonistą, pianistą, pedagogiem i kompozytorem. Z legendą polskiego jazzu nagrała cztery płyty długogrające, występowała na wielu ważnych festiwalach oraz koncertach.
Solistka i członkini różnych zespołów muzycznych, nagrała ponad dziesięć płyt, przy czym drugie tyle stanowią krążki zrealizowane przez artystkę jako wokalistkę biorącą udział w nagraniach sesyjnych. Jej niezwykłe umiejętności sprawiły, że wśród twórców, którzy zaprosili ją do współpracy, znaleźli się Klaus Doldinger (zespół Passport), Nigel Kennedy, Wojciech Młynarski, Tomasz Stańko, Janusz Strobel, Grzegorz Turnau, a także Anna Maria Jopek, która powiedziała o niej: "mój ulubiony głos w polskim show-biznesie". Bardzo pozytywnie jej talent i wyjątkowe umięjętności oceniła również Ewa Bem, stąd głos artystki i jej autorskie piosenki utrwalono na płycie – ewa.ewa. Kompozytorka i autorka tekstów, wydała w 2002 roku płytę Goes To Heaven – Zatrzymaj się (nominacja do Fryderyka w kategorii jazzowy album roku). Piosenka tytułowa z kolejnej płyty Pod rzęsami (2004) wykonana wspólnie z Grzegorzem Turauem, znalazła się na ścieżce dźwiękowej filmu Zakochany anioł z Krzysztofem Globiszem w roli głównej. Trzeci album Caminho z udziałem Guello – brazylijskiego perkusisty oraz Marcina Wasilewskiego – pianisty, wydała w 2008 roku. Do niezapomnianych przeżyć artystki należy również nagrany (2006) w duecie z Cesarią Evorą utwór Um pincelada, przeznaczony na polską edycję płyty Cesarii Rogamar. Utwory z intrygującej polskiej płyt ostatnich lat z udziałem D. Miśkiewicz i zespołu Kwadrofonik – Piosenki nie tylko dla dzieci Witolda Lutosławskiego do słów Juliana Tuwima, usłyszymy 3 sierpnia 2016 podczas festiwalu XII Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sacrum Non Profanum w szczecińskiej Operze na Zamku.
KWADROFONIK
Zespół powstał w 2005 roku w wyniku fuzji dwóch duetów: perkusyjnego – Hob-beats Duo i fortepianowego – Lutosławski Piano Duo. W repertuarze ma przede wszystkim muzykę XX i XXI wieku oraz utwory komponowane specjalnie dla niego, m.in. Różnia Wojciecha Ziemowita Zycha (2010 – prawykonanie na festiwalu Warszawska Jesień), DFRGMNTD Wojciecha Blecharza (2013),Wstęga Moebiusa Macieja Jabłońskiego (2013). Ponadto chętnie sięga po transkrypcje znanych dzieł symfonicznych, a także przedstawia wspólnie tworzone kompozycje, w których "czaruje" świetną improwizacją, genialną techniką gry i wyjątkowym dźwiękiem wydobywanym z kilkudziesięciu instrumentów perkusyjnychi dwóch fortepianów. Laureat 9. Festiwalu Muzyki Folkowej "Nowa Tradycja" (Grand Prix), prestiżowej Nagrody Specjalnej 3. Konkursu Europejskiej Unii Radiowej EBU "Svetozar Stracina" w Bratysławie (nagroda za nowoczesność, innowacyjność i wierność tradycji), Folkowego Fonogramu Roku za najlepszą płytę folkową.
Kwartet koncertował w wielu miastach Europy, Bliskiego i Dalekiego Wschodzie oraz obu Ameryk. Oklaskiwany był m.in. w Carnegie Hall, Chicago Symphony Center, Filharmonii Berlińskiej, w warszawskiej Filharmonii Narodowej, Izumi Hall (Osaka), Studiu Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, sali Centralnego Konserwatorium w Pekinie. O ich występach wielokrotnie mówiono, że są pięknymi widowiskami. Po debiucie w Chicago dziennikarze "Chicago Tribune" uznali zespół za jedną z najbardziej odkrywczych grup muzycznych, a jego opracowanie Preludium e-moll Fryderyka Chopina okrzyknięto na łamach magazynu za "absolutnie genialne". Tygodnik "Polityka" podał, że kwartet otrzymał cenny Paszport tygodnika za "wirtuozerie, wyobraźnię, wrażliwość i poczucie humoru, które sprawiają, że ich wykonania i opracowania muzyki z różnych światów – klasyki, folku, piosenek dziecięcych – są tak wyrafinowane i zarazem ujmujące".
wokal | Dorota Miśkiewicz |
KWADROFONIK | |
fortepian | Emilia Sitarz |
fortepian | Bartłomiej Wąsik |
perkusja | Magdalena Kordylasińska |
perkusja | Miłosz Pękala |