(w tym dwie przerwy)
40-100 zł
Charles Gounod
Romeo i Julia
Premiera
Nie chciałem uwspółcześniać tej tragedii. Pomyślałem, że nie to będzie u mnie najistotniejsze, ale raczej sam Szekspir, czyli teatralność i teatr w teatrze (...).
O dokonanej przez Gounoda adaptacji mówi się ironicznie, że to "cztery duety miłosne z dodatkami". Duety są bardzo dobrze napisane, stąd postanowiłem skupić się na tym, co dzieje się między nimi. Zbudowałem kontekst, który ustawia te duety, czyli nieustanny konflikt, ciągłe śmierci, walki każdego z każdym i codzienne waśnie (...).
Podziały widać w kostiumach zwaśnionych rodów: Kapuleci są grupą, która ma pieniądze, władzę, przez co wygląda siłą rzeczy na bardziej zadbaną, poprowadzoną jedną kreską jeśli chodzi o kostiumy, również kolorystycznie. Grupa Montekich jest bardziej podupadłą rodziną, której świetność już minęła i to też widać. Kapuleci noszą przepiękne elżbietańskie kryzy, są ubrani na biało, podczas gdy grupa Romea jest spruta, ma wyleniałe kołnierze, pogubione kryzy symbolizujące jej upadek (...).
Balkon, ogród i kaplica to miejsca ikonograficznie bardzo związane z całą historią (...). W naszym drewnianym wnętrzu teatru, stylizowanym na "The Globe" z galeriami i oknami, elementem, wskazującym na ogród będzie drewniane drzewo. Trzeba pamiętać, że ani Szekspir, ani Gounod nie próbowali opowiedzieć historii dokumentalnej, stąd nacisk właśnie na symbole (...).
Na końcu opery bohaterowie proszą jednak Boga o przebaczenie. Jest to tylko podkreślenie czystości ich zamiarów, ale dziecinnej niewinności, która nie może wygrać z okrutnym, otaczającym nas światem tych wielkich i tych codziennych wojen.
Michał Znaniecki, reżyser
Projekt plakatu na podstawie zdjęcia Tomasza Lazara
Charles Gounod (1818-1893)
Romeo i Julia
Libretto: Jules Barbier i Michel Carré wg tragedii Wiliama Szekspira
Światowa prapremiera: 27 kwietnia 1867, Paryż.
Polska prapremiera: 2 czerwca 1888, Teatr Wielki, Warszawa.
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.
Premiera obecnej realizacji: 14 lutego 2020.
Kierownictwo muzyczne | Franck Chastrusse Colombier |
Inscenizacja, reżyseria, kostiumy | Michał Znaniecki |
Scenografia | Luigi Scoglio |
Choreografia | Elżbieta Pańtak Grzegorz Pańtak |
Reżyser świateł | Bogumił Palewicz |
Adaptacja świateł | Dariusz Albrycht |
Przygotowanie chóru | Małgorzata Bornowska |
Asystent dyrygenta | Mateusz Gwizdałła |
Asystent reżysera | Tadeusz Kabicz |
Romeo |
Juan Noval-Moro (22.01), Pavlo Tolstoy (23.01) |
Julia | Anna Farysej (22.01), Victoria Vatutina (23.01) |
Ojciec Laurenty | Zbigniew Wunsch |
Mercutio | Tomasz Łuczak |
Stefano | Michał Sławecki (22.01), Lucyna Boguszewska (23.01) |
Kapulet | Janusz Lewandowski |
Tybalt | Maciej Komandera (22.01) Paweł Wolski (23.01) |
Gertruda | Renata Dobosz |
Parys | Michał Sobiech |
Gregorio | Dawid Dubec |
Benvolio | Piotr Zgorzelski (22.01), Marcin Scech (23.01) |
Królowa Mab | Jadwiga Krowiak |
Dzieci | Zofia Baran (22.01) Jadwiga Przygoda (23.01) Wojciech Pajestka |
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku | |
Dyrygent | Franck Chastrusse Colombier |
Inspicjent | Maria Malinowska-Przybyłowicz |