Życiorys Artystyczny
Mateusz Gwizdałła jest polsko-australijskim dyrygentem i kompozytorem, urodzonym w Sydney w 1993. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 8 lat ucząc się gry na trąbce. Jest absolwentem szkoły muzycznej Victorian College of the Arts Secondary School. Mając 15 lat zdobył tam pierwsze doświadczenie dyrygenckie, prowadząc na koncercie szkolnym prawykonanie własnego utworu. W 2016 otrzymał podwójny tytuł licencjata na Monash University w Melbourne, na kierunkach Music: Jazz Composition i Performing Arts: Theatre Making.
W 2019 skończył studia magisterskie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (UMFC), u prof. UMFC dr hab. Moniki Wolińskiej. Jego praca magisterska to pierwsza edycja krytyczna istniejącego dotychczas w rękopisie poematu symfonicznego polskiej kompozytorki Anny Marii Klechniowskiej "Wawel: Przebudzenie się Polski", z 1917. Jako dyrygent Orkiestry UMFC występuje na płycie ?Młodzi Kompozytorzy Warszawscy? (2018, Chopin Univsersity Press); od 2017 pracuje jako drugi dyrygent musicalu "Doktor Żywago" w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, dyrygując spektakl 24 razy w ciągu dwóch sezonów.
Umiejętności dyrygenckie doskonalił również na kursach i warsztatach pod kierunkiem znanych pedagogów, takich jak m.in.: Johannes Schlaefli, Benjamin Northey, Johannes Fritzsch, James Lowe, Christian Ehwald, Sigmund Thorp, Sasha Mäkilä, Paweł Przytocki, Rafał Delekta, i Luke Dollman. W 2018/19 był zaproszony jako wolny słuchacz na kurs Nationale Master Orkestdirectie w Holandii, co łączyło się z lekcjami indywidualnymi z prowadzącym kurs Kennethem Montgomery, Edem Spanjaardem i Jac van Steenem. Podczas warsztatów i konkursów występował publicznie z Tasmanian Symphony Orchestra (Hobart, Australia), Filarmonica George Enescu (Bukareszt, Rumunia), Mikkelin Kaupunginorkesteri (Mikkeli, Finlandia) i Camerata Regală (Bukareszt, Rumunia). Dyrygował także Nederlands Philharmonisch Orkest (Amsterdam, Holandia), Polską Orkiestrą Radiową (Warszawa), Orkiestrą Symfoniczną w Pazardzhik (Bułgaria) i Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej (Kraków).
W okresie przed rozpoczęciem studiów dyrygenckich w Polsce, w Melbourne dyrygował orkiestrami dętymi-blaszanymi (głównie Boroondara Harmony Brass, 2013-16), prowadził chór (Exaudi Youth Choir, 2015-16), oraz był asystentem dyrygenta w Lyric Opera of Melbourne, przy operach "Werther" Masseneta i "The Tender Land" Coplanda (2014). W 2015 był asystentem dyrygenta podczas tournée Australian International Opera Company w Chinach, z operą "Le Nozze di Figaro" Mozarta. Łączyło się to z występami w miastach chińskich, w których przedstawienia operowe były wcześniej nieznane. W 2015 dyrygował także amatorskimi /studenckimi przedstawieniami musicali, "RENT" Larsona i "The Wild Party" LaChiusy.
W 2016 Mateusz otrzymał stypendium "Sydney Symposium Foundation 8th National Choral Conducting Scholarship", dzięki któremu mógł poznać warsztat artystyczny chórów w kilku krajach Europy i uczęszczać na zajęcia warsztatowe z Helmuthem Rillingiem, Simonem Halsey i Dénesem Szabó. W 2016 wydał album z autorskimi kompozycjami, zatytułowany "Silver Letters", we współpracy z australijskim trębaczem jazzowym Niranem Dasika. W 2017 asystował dyrygentom Massimiliano Caldi i Vladimir Kiradjiev podczas koncertów orkiestry UMFC. Dotarł także do półfinału konkursu Jeunesses Musicales 8th International Conducting Competition w Bukareszcie.
W wolnych chwilach pisze poezje w języku angielskim, śpiewa i niekiedy uprawia wspinaczkę na ściankach wspinaczkowych.
fot:
Piotr Gamdzyk