Przejdź do treści

Vincenzo Bellini, Fryderyk Chopin

Włoskie impresje muzyczne

Recital, który przeniesie widzów do włoskiego belcanta i romantyzmu
Terminy
Miejsce
Sala Główna
Ceny biletów

10-35 zł

Vincenzo Bellini, Fryderyk Chopin

Włoskie impresje muzyczne

Opis

Drodzy Widzowie,
informujemy, że ze względu na obowiązujące od 15 grudnia 2021 r. obostrzenia i limity miejsc, możemy prowadzić sprzedaż biletów online wyłącznie dla osób z certyfikatami COVID-19 (certyfikaty dot. szczepień lub przebytej infekcji COVID-19 lub wykonania testu na obecność SARS-CoV-2). Osoba, która zajmie wskazane na bilecie miejsce, zobowiązuje się posiadać jeden z ww. certyfikatów podczas wydarzenia w postaci możliwej do weryfikacji za pomocą aplikacji Skaner Certyfikatów COVID, by przedstawić go do ewentualnej kontroli stosownym służbom. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.

 

Podczas recitalu Joanna Tylkowska-Drożdż (sopran) i Olga Bila (fortepian) zaprezentują 13 kompozycji Belliniego z Composizioni da Camera. Zabrzmi również muzyka Fryderyka Chopina, wielbiciela stylu belcanto i twórczości Vincenzo Belliniego. 

Composizioni da Camera to zestaw 15 kompozycji na głos i fortepian. Pieśni zostały skomponowane w 1820 roku w Neapolu i Mediolanie, przed wyjazdem artysty do Paryża. W Paryżu Bellini zamieszkał nieopodal Fryderyka Chopina, z którym podziwiał włoskie opery prezentowane w Théâtre Italien. 

Najczęściej wykonywanym utworem, który również zabrzmi podczas recitalu, jest arietta Vaga luna, che inargenti, którą uwiecznili na nagraniach m.in. Luciano Pavarotti i Cecilia Bartoli. Kompozycje zachwycają romantycznymi motywami i kwiecistymi obrazami, pełnymi powściągliwego i czarującego piękna. Melodyjne pieśni Belliniego w warstwie muzycznej i poetyckiej zostały w większości oparte na muzyce ludowej, szczególnie z rodzinnej Sycylii Belliniego. Każdy utwór zgodnie z konwencją epoki dotyczy wspólnego tematu: nieodwzajemnionej miłości. 

Ilustracją dla kompozycji Belliniego jest multimedialna prezentacja z obrazami Caspara Davida Friedricha – pomorskiego malarza i mistyka, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa romantycznego.

Joanna Tylkowska-Drożdż jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Warszawskiego. W 2004 r. debiutowała rolą Paminy w Czarodziejskim Flecie w szczecińskiej Operze na Zamku. Jako solistka stworzyła tu wiele kreacji scenicznych, np.: partia Violetty (Traviata), Tatiany (Eugeniusz Oniegin), Rozalindy (Zemsta nietoperza), Lisy (Kraina uśmiechu), Marceliny (Fidelio). Artystka ma w repertuarze trzydzieści pierwszoplanowych ról operowych i operetkowych. W kręgu jej zainteresowań jest też muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna. Laureatka Bursztynowego Pierścienia.

Olga Bila pochodzi z Ukrainy, jest laureatką międzynarodowych i krajowych konkursów i festiwali. Studiowała fortepian w Akademii Muzycznej im. S. Prokofiewa w Doniecku pod kierownictwem prof. Natalii Czesnokowej. Od 2015 r. jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie pracuje jako korepetytor solistów i chóru. Przygotowywała spektakle premierowe, m.in. światowe i polskie prapremiery: Historia najmniej prawdopodobna Kornowicza, Dokręcanie śruby Brittena, Guru Petitgirarda, Proces Glassa. Występuje w Polsce, Rosji i Niemczech, na Litwie i Ukrainie ze śpiewakami i instrumentalistami oraz w orkiestrach. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, od 2019 r. z Filharmonią im. M. Karłowicza, a także kwartetem Ba-rock i zespołem wokalno-instrumentalnym Fairy Ladies.

Projekt plakatu: Tomasz Sadowski

O spektaklu

Program 

Vincenzo Bellini (1801-1835) – Recytatyw i aria Giulietty Eccomi in lieta vesta... Oh! quante volte z I aktu opery I Capuleti e i Montecchi 
Fryderyk Chopin (1810-1849) – Wariacja E-dur z Hexameronu na temat marsza z opery Purytanie Belliniego op. 29A
Vincenzo Bellini –  Sei Ariette per Marianna Pollini
         Malinconia, Ninfa gentile
         Vanne, o rosa fortunata
         Bella Nice, che d’amore
         Almen se non poss’io
         Per pietà, bell’idol mio
         Ma rendi pur contento

 

Vincenzo Bellini – Canzoni per voce e pianoforte 
         L’abbandono
         Dolente immagine di Fille mia
         La farfalletta
         La ricordanza
         Vaga luna, che inargenti

Fryderyk Chopin –  Etiuda cis-moll op. 25 nr 7
Vincenzo Bellini – Cavatina Normy Casta Diva z I aktu opery Norma
 

Realizatorzy
Prezentacja multimedialna Paweł Kois

 

Obsada
Joanna Tylkowska-Drożdż sopran
Olga Bila fortepian
   
Inspicjent Marta Miklińska