10-35 zł
Vincenzo Bellini, Fryderyk Chopin
Włoskie impresje muzyczne
Drodzy Widzowie,
informujemy, że ze względu na obowiązujące od 15 grudnia 2021 r. obostrzenia i limity miejsc, możemy prowadzić sprzedaż biletów online wyłącznie dla osób z certyfikatami COVID-19 (certyfikaty dot. szczepień lub przebytej infekcji COVID-19 lub wykonania testu na obecność SARS-CoV-2). Osoba, która zajmie wskazane na bilecie miejsce, zobowiązuje się posiadać jeden z ww. certyfikatów podczas wydarzenia w postaci możliwej do weryfikacji za pomocą aplikacji Skaner Certyfikatów COVID, by przedstawić go do ewentualnej kontroli stosownym służbom. Prosimy pamiętać o obowiązku zachowania dystansu społecznego oraz zakrywania ust i nosa podczas pobytu w operze.
Podczas recitalu Joanna Tylkowska-Drożdż (sopran) i Olga Bila (fortepian) zaprezentują 13 kompozycji Belliniego z Composizioni da Camera. Zabrzmi również muzyka Fryderyka Chopina, wielbiciela stylu belcanto i twórczości Vincenzo Belliniego.
Composizioni da Camera to zestaw 15 kompozycji na głos i fortepian. Pieśni zostały skomponowane w 1820 roku w Neapolu i Mediolanie, przed wyjazdem artysty do Paryża. W Paryżu Bellini zamieszkał nieopodal Fryderyka Chopina, z którym podziwiał włoskie opery prezentowane w Théâtre Italien.
Najczęściej wykonywanym utworem, który również zabrzmi podczas recitalu, jest arietta Vaga luna, che inargenti, którą uwiecznili na nagraniach m.in. Luciano Pavarotti i Cecilia Bartoli. Kompozycje zachwycają romantycznymi motywami i kwiecistymi obrazami, pełnymi powściągliwego i czarującego piękna. Melodyjne pieśni Belliniego w warstwie muzycznej i poetyckiej zostały w większości oparte na muzyce ludowej, szczególnie z rodzinnej Sycylii Belliniego. Każdy utwór zgodnie z konwencją epoki dotyczy wspólnego tematu: nieodwzajemnionej miłości.
Ilustracją dla kompozycji Belliniego jest multimedialna prezentacja z obrazami Caspara Davida Friedricha – pomorskiego malarza i mistyka, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli malarstwa romantycznego.
Joanna Tylkowska-Drożdż jest absolwentką Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, Uniwersytetu A. Mickiewicza w Poznaniu i Uniwersytetu Warszawskiego. W 2004 r. debiutowała rolą Paminy w Czarodziejskim Flecie w szczecińskiej Operze na Zamku. Jako solistka stworzyła tu wiele kreacji scenicznych, np.: partia Violetty (Traviata), Tatiany (Eugeniusz Oniegin), Rozalindy (Zemsta nietoperza), Lisy (Kraina uśmiechu), Marceliny (Fidelio). Artystka ma w repertuarze trzydzieści pierwszoplanowych ról operowych i operetkowych. W kręgu jej zainteresowań jest też muzyka oratoryjno-kantatowa i kameralna. Laureatka Bursztynowego Pierścienia.
Olga Bila pochodzi z Ukrainy, jest laureatką międzynarodowych i krajowych konkursów i festiwali. Studiowała fortepian w Akademii Muzycznej im. S. Prokofiewa w Doniecku pod kierownictwem prof. Natalii Czesnokowej. Od 2015 r. jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie, gdzie pracuje jako korepetytor solistów i chóru. Przygotowywała spektakle premierowe, m.in. światowe i polskie prapremiery: Historia najmniej prawdopodobna Kornowicza, Dokręcanie śruby Brittena, Guru Petitgirarda, Proces Glassa. Występuje w Polsce, Rosji i Niemczech, na Litwie i Ukrainie ze śpiewakami i instrumentalistami oraz w orkiestrach. Od 2018 r. współpracuje z Akademią Sztuki w Szczecinie, od 2019 r. z Filharmonią im. M. Karłowicza, a także kwartetem Ba-rock i zespołem wokalno-instrumentalnym Fairy Ladies.
Projekt plakatu: Tomasz Sadowski
Program
Vincenzo Bellini (1801-1835) – Recytatyw i aria Giulietty Eccomi in lieta vesta... Oh! quante volte z I aktu opery I Capuleti e i Montecchi
Fryderyk Chopin (1810-1849) – Wariacja E-dur z Hexameronu na temat marsza z opery Purytanie Belliniego op. 29A
Vincenzo Bellini – Sei Ariette per Marianna Pollini
Malinconia, Ninfa gentile
Vanne, o rosa fortunata
Bella Nice, che d’amore
Almen se non poss’io
Per pietà, bell’idol mio
Ma rendi pur contento
Vincenzo Bellini – Canzoni per voce e pianoforte
L’abbandono
Dolente immagine di Fille mia
La farfalletta
La ricordanza
Vaga luna, che inargenti
Fryderyk Chopin – Etiuda cis-moll op. 25 nr 7
Vincenzo Bellini – Cavatina Normy Casta Diva z I aktu opery Norma
Prezentacja multimedialna | Paweł Kois |
Joanna Tylkowska-Drożdż | sopran |
Olga Bila | fortepian |
Inspicjent | Marta Miklińska |